Hátizsákos turista

Hátizsákos turista

Mi a probléma a LOT-tal?

2019. június 12. - Hátizsákos turista

Májusban volt 1 éve, hogy a LOT színeiben elindultak a közvetlen amerikai járatok Budapestről, ami sok év után nagy előrelépést jelentett nekünk, magyaroknak. Az eredeti felállás szerint, heti 4-szer repülnek New Yorkba és heti 2-szer pedig Chicagoba. Eleinte óriási promóval indult útjára a két járat, az ár tartalmazza a feladott bőröndöt, az ellátást, illetve azt, hogy szinte vadonatúj Boeing 787-es Dreamliner gépekkel utazhatunk. Ráadásul azt kell mondanunk, hogy árat is sikerült jól eltalálni, mert a nyarat leszámítva, gyakran találni 120-130 ezerért jegyet, amiben ha benne van a bőrönd is, akkor gyakorlatilag a legolcsóbb/legkényelmesebb kategóriába esik. (Az Air France, Lufthansa, British és a többiek is az esetek többségében már kiveszik a jegy árából a bőröndöt, amit +100 euróért lehet feladni, így ez azt jelenti, hogy Budapestről kb. 90-100 ezerért kellene, hogy jegyet találjunk az ő járataikra, ami nem nagyon szokott lenni.)

splra2.jpg

Azonban a Boeing, most nem csak a 737-MAX gépekkel van bajban, hanem a Dreamliner-ek hajtóműveivel is probléma akadt. Ugyanis a Rolls-Royce Trent 1000-es hajtóművek idő előtt elkezdtek meghibásodni, így több gépet is a földön kellett tartani. Mivel a LOT-nak 8 darab 787-8-as típusú és 6 darab 787-9-es típusú Dreamlinere van, így a meghibásodások miatt hirtelen kevés lett a széles törzsű gépük. Ennek okán kénytelenek voltak a budapesti 787-8-ast egy régebbi bérelt Air Európa A330-as géppel, majd egy 767-essel helyettesíteni, ami nyilvánvalóan nem ugyanazt a kényelmet jelentette, mint amit az új gépekre reklámoztak.  Ráadásul a  787-9-eseket csak tavaly márciusban kezdték leszállítani és a hatodik példányt csak most kapták meg kb 2 hete, így egész évben hiány volt a gépekből. Jelenleg 2 darab 787-8-as áll a földön a 8-ból. Szerencsére az új gépek érkezésével már megoldódni látszik a probléma, azonban ez a tavalyi malőr nagyon rosszul jött a LOT hazai megítélésének. 

aireuropa.jpg

De az őszi időszakot követően jött csak az igazi feketeleves. Látva a töltöttségi adatokat, a LOT elkezdte törölni a járatait a decembertől márciusig tartó időszakra. A törlések után nem csoda, hogy megrendült az utazók bizalma a LOT-ban. Talán ez is közrejátszhatott abban, hogy a téli hónapokban rendkívül gyengén teljesítettek a járatok. Volt olyan, hogy a töltöttség 25% alá esett a chicagoi járaton, de a New York-in is csak 40% körül alakult. Ezzel szemben a többi hosszú járaton stabilan 60, de inkább 70%-os az átlagos téli töltöttség (Pekingbe, Dubajba és Dohába). Ebben nyilvánvalóan nagy szerepe volt a törléseknek és a bérlet gépnek is, de van itt még egy probléma, amit bonyolultabb lesz megoldani.

Ez pedig az, hogy a Budapest - New York járat a JFK reptérre közlekedik, ahol a LOT-nak nincsenek jó átszállási kapcsolatai, így gyakorlatilag csak azokra az utasokra támaszkodnak akik New Yorkba szeretnének nyaralni, vagy üzleti útra menni. Ezzel szemben, ha megnézzük az American Airlines philadelphiai járatát, akkor ez nagy valószínűséggel pont az ellentéte. Az American óriási hub-ot tart fenn Philadelphiában, így amikor a délutáni órákban megérkeznek a magyar utasok még simán belefér az idejükbe, hogy további American járatokra szálljanak át például az USA déli része, illetve a Karib-térség felé. De a chicagoi járatról sem igazán tudunk átszállni, aminek nem értjük az okát. Chicagoban a LOT partnerének a United Airlines-nak van egy nagy hub-ja, így a megállapodásnak köszönhetően jó átszállási lehetőségeket kellene biztosítaniuk a LOT járatairól. Valamiért ez mégsem történt meg idáig. Valószínű sokat javítani a téli töltöttségi adatokon, ha Chicagoban jó áron szállhatnánk át az összes United járatra például a Karib-térség, vagy Mexikó irányába.

További érdekesség, hogy a LOT nem a new york-i Newark repteret választotta Budapestről, ahol a United-nak szintén nagy hub-ja van, hanem a JFK-re mennek, erre bizonyára nyomós okuk volt, bár részünkről nem igazán érthető (Varsóból pl. mindkettőre repülnek). Csak remélni tudjuk, hogy szorosabbra fűzik a kapcsolatot a United-del, s így jobb jegyeket kínálhatnak több amerikai városba is, ami javíthatna a töltöttségen, annak érdekében, hogy hosszabb távon is fennmaradjon a közvetlen kapcsolat.

Ami jó hír, hogy a LOT egyelőre nem úgy tűnik, mint aki elkeseredett volna a számok láttán. Másik oldalról próbál meg erősíteni. Azaz, például elindítja a Bukarest - Budapest járatát, ami arra szolgál, hogy a bukarestiek itt szálljanak át az amerikai járatokra. Reméljük több ehhez hasonló kezdeményezés is lesz még. Régebben a MALÉV-nek kiterjed hálózata volt a balkáni országokban, így gyakran itt szálltak át az onnan induló utasok. Remélhetőleg a jövőben még több ilyen és ehhez hasonló járat lesz például Zágrábból, Belgrádból, vagy Szófiából is.

Források: planespotters.net; budflyer; airportal;

A bejegyzés trackback címe:

https://hatizsakosturista.blog.hu/api/trackback/id/tr814889154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása